מהחרמון ודרומה.

יום ראשון 22.7 היה יום חם אבל יצאתי לדרך במחשבה שבצפון הגולן והחרמון פחות חם ומהדרום החם אספיק לברוח לפני החום הגדול ,רכבתי מנהלתית לחרמון ,כלומר על הכביש ללא עצירות וללא עיכובים אבל בכל זאת את בטיפוס לחרמון כבר היה חם.
אחרי 86 ק"מ הגעתי לאתר הסקי והתייצבתי לצילום המחייב עם בובת השלג .
אתר החרמון.
הרבה מים,סנדוויץ,קפה וקולה תורמים להתאוששות מהירה ואני מוכן לטיול האמיתי,חזרה הביתה לדרום הגולן אבל...עכשיו יהיו הרבה קטעים בשטח ,מעיין או שניים ,חברים ,קפה ,תאנים ובקיצור הולך להיות כיף.
מהאתר הסקי צריך לאבד גובה של כ400 מטר על פני כשבעה ק"מ עד פאתי הכפר הדרוזי מג'דל שמס.
מג'דל שמס הוא מועצה מקומית ,כפר דרוזי בגובה של 1200 עד 1300 מטר גובה,זהו הכפר הדרוזי הגדול בגולן ,חלק מתושביו הם חקלאים ,חלקם עוסק בענף הבניין ,ולאחרונה מתפתח בכפר ענף התיירות,מלונות ,מסעדות,פאבים,חנויות שונות והרחוב הראשי עבר מתיחת פנים ומזכיר יחד עם מזג האוויר עיירה אירופאית.

הרחוב הראשי במג'דל שמס.


ממג'דל שמס ירדתי ושוב טיפסתי להר קטע שעליו שוכן היישוב נמרוד ששייך למועצה איזורית גולן וגם הוא מתפרנס בעיקר מחקלאות ותיירות.
מתצפית הר קטע נשקף נוף עמק החולה,הרמון,הכפר מסעדה ,ברכת רם ,יער אודם ומרחבי הגולן.

עוד ירידה ארוכה דרך נבי אליה ,אתר המקודש לדרוזים חציה של נחל סער ואני בשביל סובב ברכת רם.




נחל סער הוא הגבול הגיאוגרפי בין חרמון לגולן,גדתו הצפונית בנויה סלעי גיר ושייכת לחרמון ,גדתו הדרומית בנויה בזלת ושייכת לרמת הגולן.
הנחל זורם מעין סער ונשפך אל נחל חרמון (הבניאס),בהמשך עובר דרך סדרת מפלים מרשימים הזורמים בעונת החורף.
נכנסתי אל הכפר מסעדה ואצל אבו זיד עצרתי לכנאפה שאני לא מוותר עליה אף פעם,הלאה אל שביל המטעים ביער אודם ,שביל שהחקלאים הדרוזים יצקו בבטון כדי שיוכלו להגיע את מטעי התפוחים והדובדבנים שלהם גם בחורף.
רכבתי את השביל במגמת עליה עד לכפר הדרוזי בוקעתא ממנו פניתי להקפת הר החרמונית ,ביקור בעז 77 בעמק הבכא,הלאה לשרידי  חווארה ולתצפית קוניטרה .
מתצפית קונטירה נשקף הגבול הסורי,רעש פיצוצים ועשן מיתמר,בתצפית משפחות דרוזיות מודאגות ,יש להן קרובים שם בסוריה, הדרוזים חלקם תומכים בבשאר אסד חלקם מבקרים אותו אבל כולם מחכים לסיום הלחימה שנמשכת כבר שבע שנים.
בסוריה מתחוללת מלחמת אזרחים כבר כשבע שנים,בגדול יש שתי אג'נדות ,בעד המשטר ונגד המשטר ,אך לפי כתבים וחוקרים שונים יש בסוריה כאלף קבוצות המעורבות בלחימה,מדינות,אירגונים,תתי אירגונים ,קבוצות מקומיות ומשפחתיות,חלקם בעד או נגד המשטר אבל באותה נשימה גם מוסכסכות בינן לבין עצמן.
דרוזים מודאגים במצפה קוניטרה
כנראה שאף אחד מהם לא תומך בנו הישראלים.
קוניטרה הישנה נשקפת מהמצפה.




אני מנצל את ההפסקה במצפה קוניטרה כדי לאכול ולשתות וגם לתפוס שיחה עם אחד הדרוזים במקום כדי לנסות ולהבין את הלך הרוחות בצד השני,פרשנינו לסוריה.
דרומה ומזרחה עצירה לטבילה מרעננת ומקררת בבאר המים בשרידי הכפר הצ'רקסי זיוון ,
הבאר נקראת כיום עין מוקש.

חזרה קצרה על עקבותי ומול השער של קיבוץ עין זיוון אני חובר לשביל הגולן ורוכב עליו מזרחה אל רכס החזיקה,חוצה את כביש 98 ומתחיל בטיפוס אל הטורבינות המסתובבות להן במעלה הרכס ומייצרות חשמל ירוק בעזרת הרוח.






טורבינות רוח זה טוב או רע ? הדעות חלוקות ,יש את המצדדים בייצור חשמל בכח הרוח כתחליף לפחם או שריפה של חומרי דלק אחרים ויש את המתנגדים הטוענים לפגיעה בנוף,רעש,מפגע עבור נדידת ציפורים וסילוק הציפורים המקומיות.
כך או כך דרומה מכאן מתוכננת לקום חוות רוח גדולה של 42 טורבינות שקצה הלהב שלהן יתנוסס לגובה של כמעט 150 מטרים.
הלאה בשביל הגולן ,גלישה מהטורבינות ,טיפוס לא קל ולא קצר להר קורטם ,טיפוס להר חוזק ורכיבה מהירה במורד עד לשמורת חושניה,חציה של כביש 98 מערבה לשמורת עינות פחם ליד מושב קשת .
בשמורה ישנם מעיינות רבים אבל השפיעה שלהם נתונה למפלס המשקעים האחרונים ,ולכן עקב מיעוט המשקעים בשנים האחרונות שפיעת המעיינות דלה אם בכלל,היו שנים שכל מעבר בשבילי השמורה חייב להירטב ,בתקופה זו צריך להתאמץ קשות כדי להרטיב ולו רק את הרגליים.
ממשיך  מערבה כדי לחצות את ציר הנפט.
ציר הנפט-הציר מלווה בגולן את צינור הנפט,אותו צינור שהונח מערב הסעודית עד לבנון וסוריה ,לאחר מלחמת ששת הימים היה בשטח ישראל קטע באורך של כ47 ק"מ מהצינור ,בעקבות פיגוע של מחבלים בצינור במאי 1969 נסללה דרך לאורכו וגם גודרה ,בסוף שנות השבעים הופסקה הזרמת הנפט עקב מלחמת האזרחים בלבנון.
בצומת ציר הנפט עם ציר המים חברתי לציר המים והמשכתי דרומה אל תל סאקי ,משם על כביש 98 וטיילת האופניים של דרום הגולן עד גבעת יואב.
שביל האופניים של דרום הגולן נסלל ממבוא חמה בדרום ומושך צפונה דרך המצוק המרשים מעל הכנרת ,קיבוץ כפר חרוב,מיצד סוסיתא,אמפי גולן,קיבוץ אפיק,בני יהודה,בקטע שבין בני יהודה ועד אליעד יש שפע תאנים ותותים לפי העונה שתרכבו שם,מאליעד השביל ממשיך צפונה לאורך מצוק נחל אל על ,חולפת דרך אבני איתן,נוב,חיספין ומסתיימת בנטור אחרי 33 קילומטרים ,מים יש בישובים,הברזיות לאורך השביל ויש רבות כאלו אינן פועלות ואין להסתמך עליהן.





שביל האופניים של דרום הגולן

מיצד סוסיתא משקיף לעיר ולכנרת.

בגבעת יואב השלמתי קצת יותר מ170 ק"מ ,היה שווה כל קילומטר.

תגובות

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שביל האופניים של דרום הגולן

מבצע גרינברג-לא המקורי.

פריחות בחרמון