שביל האופניים של דרום הגולן

את שביל האופניים של דרום הגולן החלו לסלול לפני קצת יותר מעשור,טיפין טיפין לאט ובסבלנות נסלל השביל וכיום אפשר לרכב או ללכת עליו ממבוא חמה ועד לנטור ,33 ק"מ .
כנקודת יציאה למקטע הדרומי בחרתי בקניון נוף גולן בכניסה לישובים בני יהודה וגבעת יואב.
קניון מקומי עם עסקים שונים ,בית קפה ,פיצוציה ,בית מאפה יחודי,בית מרקחת וסופרמרקט אם צריך השלמות לדרך או קפה לפני הרכיבה.
חוצים את הכביש בכיכר לכיוון מזרח ,לכיוון נאות גולן ואפיק,עוקפים את בית הספר האיזורי שיהיה מימיננו וחוברים לשביל האופניים,ממש קרוב לכביש תוכלו להבחין בכמה לוחות אבן המספרים את סיפורה של המושבה ביר-א-שגום ,היא בני יהודה הישנה שהתקיימה בין 1886 ועד 1920.
הקיר המספר על הקמת היישוב היהודי הראשון בגולן .
ממשיכים לרכב מזרחה ,לאורך השביל נטועים עצי תאנה ,רימונים ,תותים ונמוך יותר גם גפנים עם ענבים טעימים,כדאי לעצור ולטעום מפירות העצים,בבקשה לשמור על  הנקיון וכמובן על העצים ,יש פירות שלא מגיעים אליהם ?תשאירו לציפורים ועברו לעץ הבא ,חבל לכופף ולשבור ענפים.
רימון

תאנה בשלה שמעידה שיהיה כאן טעים.
חולפים על פני הכניסה למושב נאות גולן ובאפשרות הראשונה שתהייה פונים ימינה לתצפית אל נחל עין גב וואדי זיתון ,בשעות הבוקר בעיקר תוכלו לראות להקות של שפן סלעים סורי יושבות ומתחממות בשמש ,אם תהיו שקטים תוכלו לשמוע את שריקות האזהרה שלהם ולראות שהנהיג הוא זה שיברח אחרון לאחר שוידא שכולם תפסו מחסות.
תצפית אל נחל עין גב.
מהתצפית נחזור לשביל ונתעקל איתו ימינה ונכנס לתחום קיבוץ אפיק,(אם חס וחלילה יש לכם תקלה באופניים ,ליאור מחנות האופניים ליאני בייק ,יעזור לכם )מיד אחרי השער פונים ימינה ורוכבים כשהגדר ההקפית של הקיבוץ מלווה אותנו מימין,לפני העיקול הבא נפגוש בבית גדול על המצוק ,הבית הסורי ,כך הוא מכונה בפי תושבי האיזור ,בימים עברו שימש כבית לקצינים סורים ויותר מאוחר כבית למקימי היישובים הצעירים אחרי מלחמת ששת הימים.
על המצוק תצפית נוספת ,תצפית פישגוף עם עמדת הסברה קולית המשקיפה אל נחל עין גב והכנרת.
מצפה פישגוף
ממצפה פישגוף ממשיכים עם הגדר כשמימין בתי הקיבוץ ,קצת נפרדים מהדרך הראשית ,שומרים על הימין עד שמבחינים בשער שיוציא אותנו אל עין פיק.
השער שיוציא אותנו אל עין פיק.
כ200 מטרים אחרי השער נבחין מימין בשלט המכוון אותנו אל עין פיק,שרידי עיירה יהודית ששכנה במקום ,כיום יש במקום בתים משוקמים ותצפית מרשימה לעבר הכנרת ,מעיין עם בריכה קטנה ופינה קסומה מצפים למטה למי שירד במדרגות .

המדרגות למעיין





הבריכה





אחרי שנשוב ונעלה מהבריכה ,נחזור לשביל ונרכב דרומה לאורך המצוק שהכנרת מלווה אותנו מלמטה,נחצה את כביש הסוסיתא ונכנס לתחומי אמפי גולן,מחצבה ישנה שהפכה לאתר אשפה ואחר כך נוקתה שוקמה ושוב הפכה למשהו אחר,למקום כינוס למופעים ואירועים.








המקום כיום כאמפי גולן
הלאה דרומה ,מתפתלים עם השביל בינות לעצי האורן ומגיעים אל מצפה סוסיתא ,מהמצפה נשקפת הכנרת ,נחל עין גב וסוסיתא .

מצפור סוסיתא



הנוף ממצפה סוסיתא



ממצפה סוסיתא ממשיכים דרומה ,חולפים על פני קיבוץ כפר חרוב,מיד לאחריו פונים ימינה לכיוון המצוק ומגיעים למצפה נוסף ,מצפה לשלום,למטה יש גם בריכה קרירה וטובה ,אבל מכיוון שבבריכה כבר היינו ,בתצפיות בקרנו ,ממשיכים דרומה עם השביל ,לאורך השביל פזורות מנורות נמוכות שיאירו רק את השביל ,יאפשרו הליכה או רכיבה זהירה גם בלילה ,אך לא יאירו את השטח סביב ויגרמו הפרעה לדיירי שמורת הטבע מתחתינו.
עוד קצת דרומה מגיעים אל קיבוץ מבוא חמה ,ממשיכים עם הכביש ההקפי עד שרואים את בריכת השחיה מימין ,כאן משאירים את האופניים, מחפשים ומוצאים את השלט המכווין לשביל צר ותלול היורד לעין שוקו.
עין שוקו הוא מעיין קטן שנשפך אל בריכת שיכשוך קטנה ,המקום הוקם ע"י חבריו ליחידה של מתן גדרי(שוקו) ממושב  מולדת לאחר שנפל במרדף אחרי מחבלים בחברון.
את הפינה היפה הזו מתחזקים באהבה רבה הוריו של מתן ,בבקשה לשמור על המקום.



עין שוקו
אחרי הרחצה בעין שוקו ואחרי שמוודאים שהשארנו מקום נקי עולים חזרה לאופניים ואו שחוזרים חזרה באותה הדרך ,או שדואגים מראש לרכב שיקפיץ אותנו לנקודת ההתחלה.
מסלול קליל ונוח של כ-12 ק"מ, ללא עליות או ירידות משמעותיות ,תצפיות מרהיבות, הרבה הנאה וגם ידע על המקום שאנחנו מטיילים בו.

תגובות

  1. מסלול יפה. האם יש הקלטה? תודה.

    השבמחק
  2. יש מצב לקבל קובץ gpx של המסלול (itzik.kent@gmail.com)?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מבצע גרינברג-לא המקורי.

פריחות בחרמון