מהכנרת לדרום הגולן ובחזרה

את הטיול התחלתי מחניון כורסי ,בימים כתיקונם אפשר להכנס לחוף כורסי ולרכב דרומה לאורך החוף עד עין גב,אבל בימים אלו מבוצעות עבודות לפינוי מוקשים תחת מוצב נוקייב ולכן נאלצתי לרכב מצומת כורסי ועד לנוקייב על הכביש.
מוצב נוקייב היה מוצב סורי שמירר את חייהם של דייגי הכנרת לפני מלחמת ששת הימים למרות שהכנרת בכל היקפה היתה שייכת למדינת ישראל לפי הגבול הבנלאומי,בפועל המצב היה שונה במקצת.
פעמיים ביקר צה"ל בנוקייב,פעם ראשונה במבצע כנרת (עלי זית),בחודש דצמבר 1955 כחלק מפעולה רחבה יותר תקפה פלוגה מחטיבת גבעתי בפיקוד שמואל גולדברג את המוצב,הכוח עלה מעין גב ,נתגלה בטרם עת עקב פליטת כדור ,הסתערות מוקדמת ,השתלט על המוצב והחזיק בו עד אור הבוקר עת נסוג הכוח האחרון מהמוצבים האחרים.
הביקור השני היה פחות מוצלח,במבצע סנונית במרץ 1962 ,הכוח הצה"לי הופתע ע"י כוח סורי גדול ממנו בהרבה,כוח הזחל"מים נקלע לשדה מוקשים ,וחברי האון ועין גב נחלצו לסייע עם טרקטורים .
שבעה חיילים נהרגו בקרב ,שניים הוכרזו כנעדרים ,אחד הנעדרים נמצא התגלה בידי הסורים וגופתו הוחלפה מאוחר יותר,החייל השביעי יעקב דביר הוכרז כנעדר וגם המרגל הישראלי בדמשק אלי כהן ניסה לסייע באיתורו ,אך מקום קבורתו של יעקב דביר (ריבקינד)לא ידוע עד עצם היום הזה.

מצפה נוקייב


הגלעד לזכר יעקב דביר

רצועת החוף והמדרון שפונו ממוקשים

חצב אל מול כנרת
ממצפה נוקייב המשכתי דרומה בכביש ופניתי ימינה בכניסה הראשית אל חוף גופרה הקרוי על שם מעיין הגופרית שנמצא בו.
רכבתי דרומה לאורך החוף לעבר עין גב.
חוף גופרה

שביל סובב כנרת
אחרי שחלפתי על חוף סוסיתא וקצת לפני חניון הסירות של קיבוץ עין גב פניתי מזרחה וחציתי את כביש 92 ,בבית העלמין מלאתי מים ,פגשתי זיקית שכנראה התלהבה מהפגישה קצת פחות ממני,במקום שלט המספר את סיפור הקמתו המעניין של בית העלמין ונותן הצצה לחייהם של מקימי קיבוץ עין גב .
זיקית במופע מאיים

סיפורו של בית העלמין של עין גב
אחרי שמילאתי מים התחלתי בטיפוס לא קל ויש אומרים שהטיפוס במסלול זה,מסלול הסרפנטינות לעיר סוסיתא הוא אפילו מפרך,כך או כך עליתי בדרך העפר ובין נשימה לניגוב זיעה הבטתי בתחנות הרכבל של סוסיתא.
מוצב הסוסיתא נכבש בשנת 1948 ע"י כיתת פלמ"ח וחברי עין גב ומעט אחר כך הוקם רכבל משא מנחל עין גב למעלה ההר,הרכבל פעל רק בלילות ,העלה משאות ואספקה ולעיתים גם חיילים מאוד רזים הורשו לעלות בעזרתו למעלה.
סוסיתא היוותה מוצב צבאי יחידי של צה"ל בגולן טרום מלחמת ששת הימים.
הדרך במעלה נחל עין גב

תחנת הרכבל התחתונה בסרפנטינות לסוסיתא

מבנה בטון במחצית העליה ,למה שימש ?לא ברור .

הסרפנטינות לסוסיתא

תחנת הרכבל העליונה

http://m.news1.co.il/ArticlePage.aspx?docid=123414&subjectId=24

סיפור חייו ומותו של רמי זית
האנדרטה לזכרו של מפקד מוצב הסוסיתא סגן רמי זית












מתוך אתר תיירות גולן.
מתחם הכנסיה בסוסיתא








רחוב בסוסיתא ,הדקומנוס

שרידי מגדל השמירה בשער סוסיתא
לאחר הביקור בסוסיתא שמן הראוי להקדיש לו ביקור נפרד ומקיף יותר גלשתי לכביש הסוסיתא והמשכתי לרכב בעליה עד הפניה לנחל עין גב עליון ,הירידה לנחל מעלה את האדרנלין,אדמת התלכיד שמרכיבה את הדרך מפוררת ,תחוחה ולא מספקת אחיזה ,הדרך תלולה וההרכב הזה מספק מהירות גבוהה עם הפתעות רצויות ולא רצויות ,ואם רצונך להגיע לנחל במצב צבירה תקין צריך לעבוד ולבצע את התנועות הנכונות.

הכוונה לנחל עין גב עליון


עץ זית בנחל עין גב

הגדה הצפונית בנחל עין גב
העליה בגדתו הצפונית של הנחל מתונה וארוכה ,דרוש אורך רוח ,אבל המאמץ משתלם ,מראה הכנרת למטה שווה ,בסוף העליה מחכה לנו ואדי לא גדול,ואדי זייתון ,גלישה קצרה ותלולה ועליה מאתגרת שמוציאה את כל האוויר מהריאות ,אבל אם מגיעים למעלה בלי לרדת ולדחוף ,החיוך הגדול שיהיה לכם יגיד הכל.
תצפית מהמצוק של דרום הגולן מערבה
אחרי שחייכתי בסוף העליה של ואדי זייתון ,רכבתי לאורך המצוק מעל נחל עין גב לצד המערבי של המצוק של דרום הגולן ועצרתי לתצפית ,לא רחוק מתחתי נראה הכפר ביר-א-שקום,כפר חלק מאדמותיו נרכשו בשנת 1886 ע"י אגודת בית יהודה (לימים שונה שמה לבני יהודה) שהיו חברים בה יהודים בני צפת ,חברי האגודה ניסו להקים במקום יישוב יהודי שבו יוכלו להתפרנס בכוחות עצמם ,הניסיון לא צלח בשל קשיים רבים ולבסוף ננטש המקום במאורעות תר"פ.
תצפית לעבר ביר-א-שקום
מהתצפית שוב גלשתי במורד ורכבתי בציר המעיינות צפונה ,הקפתי את מצפה אופיר מלמטה ,פניתי מזרחה והגעתי אל החיבור לדרך הסורית ,הדרך הסורית שימשה את הסורים לעליה וירידה ממוצבי כורסי אל הגולן,גם מתיישבי הגולן הראשונים "זכו" להשתמש בדרך זו טרם נסלל כביש 789 ,בחורף 1991-92 עת הפתיע השלג את דרום הגולן והכביש נחסם זכתה הדרך לכמה ימי חסד נוספים,כיום הדרך שרדה במצב די גרוע ומשתמשים בה בעיקר מטיילים ורוכבי אופניים.
הדרך הסורית

הדרך הסורית
בסופה של הדרך הסורית ,שקלתי את האפשרות לבדוק דרך עפר חדשה שנסללה עקב הנחת צינור מים,החלטתי לרדת בדרך המלווה את הצינור ,החלטה שהתבררה כמעשה פזיז מעט,הדרך מדורדרת,מלאה חריצים,בולדרים,חלוקי נחל ותלולה מאוד ,ספק רכבתי ספק גלשתי והגעתי למטה אל השפך של נחל סמך ,ערוצו הרחב של נחל סמך והגדות משמשים לחקלאות.


כביש כורסי דרום הגולן

שער בסוף הירידה 
בקובץ המצורף הכנסתי את הדרך הטובה יותר שבה בסיום הדרך הסורית חוצים את כביש 789 עולים על סוללת העפר ,רוכבים מזרחה במקביל לכביש עד לכניסה לנחל סמך תחתון,פונים שמאלה צפונה בדרך עפר טובה ויורדים אל נחל סמך ומגיעים אל השפך וממשיכים אל חוף הכנרת כמתואר.
פרדסים בשפך נחל סמך

נחל סמך,יבש

קובו,גידול שמותאם למשבר המים
בסיום השביל בן המטעים חציתי שוב את כביש 92 והמשכתי לסיום המרענן בכנרת בחוף כורסי,מלבד רחצה מרעננת במי הכנרת החוף שקט ,נעים ונקי ואפשר לנוח אחרי הרכיבה.


                                                                                     חוף הכנרת
מפת המסלול
הקובץ ישלח בשמחה לכל המעוניין שיבקש וישאיר את כתובת האי-מייל שלו.

תגובות

  1. אשמח מאד לקבל את קובץ הניווט למייל itzik.kent@gmail.com

    השבמחק
  2. גם אני השמח לקובץ מסלול .
    תודה וחג שמח .

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שביל האופניים של דרום הגולן

מבצע גרינברג-לא המקורי.

פריחות בחרמון