הנחלים הגדולים של דרום הגולן

בבוקר שישי גלשתי על כביש 789 מגבעת יואב אל הק"מ החמישי ופניתי צפונה אל דרך עפר המסומנת בסמ"ש ירוק.
הדרך מובילה אל מפגש הנחלים סמך אל על.
כביש 789
פרדסים בדרך אל נחל סמך

תוך כדי רכיבה בירידה הבחנתי בבע"ח שמיהר להסוות את עצמו בן השיחים שבצד הדרך,עצרתי מעט אחריו והמתנתי בשקט,מהשיחים הציץ שועל ומשהבין שאני לא מזיק חצה שוב את הדרך ושב לעסוק באכילת דומים מתחת לעץ השיזף.

שועל.

המדרונות משתרעים עד לאופק יבשים ,מאובקים ,לרוב חומים לעיתים שחורים לאחר שריפה ומשובצים מדי פעם בפריחת החצבים.

הגעתי אל מפגש הנחלים סמך אל על.
נחל סמך הוא הנחל הגדול של דרום הגולן ,שני יובלים גדולים זורמים אליו ,נחל אל על ונחל סמך ,חלק לא מבוטל מהמים נותר במאגרים,מי נחל אל על במאגר בני ישראל ומי נחל סמך במאגר רוויה.
ישנם כמה קטעי איתן בנחל שזרמו כל השנה אך בשנים האחרונות קטעים אלו הולכים ומתייבשים וכיום נותרו מקטעים עם זרימה מקומית ויחסית דלה.
בעבר היתה כאן פינת חמד מוצלת עם עצי דולב ענקיים , בריכות מים זורמים ,היית מגיע ,תופס לעצמך בריכה פרטית ונהנה מג'קוזי טבעי .
עכשיו המים עומדים מעופשים ,צמחית הקנה סוגרת עליהם וחלק מעצי הדולב התיבשו ,מתו ונפלו ,מקווה שמישהו במקום הנכון יקשיב לזעקה האילמת הזו ,הזעקה למים.
שילוט לשביל הגולן

מפגש הנחלים סמך אל על ועצים מתים



לאחר חצית הערוץ במים הרדודים מתחיל הטיפוס על השלוחה שבן נחל אל על לנחל סמך,דרך תלולה ,מחורצת ותחוחה ,לא קל לטפס דרך כזו באופניים אבל האתגר ,נופי הכנרת מלמטה ,ערוצי הנחלים מהצדדים והידיעה שבעוד 3 ק"מ וכ-350 מטר טיפוס תהייה למעלה נותנים את הדחיפה אל הפסגה ,לא באמת פסגה אבל כמעט הפסגה שלנו.
השלוחה בן סמך לאל על

שלט שביל הגולן המכווין מעין קשתות אל נחל תאנה ,אנחנו בכיוון ההפוך.


ממשיך באותו קו גובה מזרחה בגדה הדרומית של נחל סמך לאורך תוואי ההטיה אל הגשר הסורי.
תוואי ההטיה נסלל ע"י הסורים בשנות השישים.
בעקבות הפעלת המוביל הארצי בישראל מתכנסת קע"ם (הקהילה הערבית המאוחדת)ומחליטה על תגובה הולמת מבחינתם לשימוש של ישראל במי הירדן,התגובה היא חפירת תעלת שתגרום להטית מקורות הירדן ,הבניאס והחצבאני דרך רמת הגולן אל סכר מוחייבה שבערוץ נהר הירמוך,הצלחה של פרויקט כזה תגרע כחצי מכמות המים המגיעים אל הירדן ותגרום לפגיעה קשה במשק המים הישראלי.
צה"ל בהוראות ממשלת ישראל נזעק להגן על האינטרסים של מדינת ישראל ומפגיז את הדחפורים הסורים העוסקים בחפירת התעלה ,עד אוגוסוט 1966 נמשכים אותם ימי קרב שבהם מנסה צה"ל לעכב את העבודות,באוגוסוט 1966 מתרחשת הסלמה ,מופעלים מטוסי קרב ושני מטוסי מיג סורי מופלים,בעקבות התקרית מופסקות העבודות והאיום מוסר סופית רק עם תפיסת ריבונות ישראלית ברמת הגולן אחרי מלחמת ששת הימים.
כיום נשארו שרידי התעלה וגשר האבן מעל נחל סמך.
תחת הגשר יש בריכות אבן ,מים זורמים,עצי דולב ושיחי הרדוף,מקום קסום שגורם לך לרצות להישאר .
הגשר מלמעלה

פינה קסומה תחת הגשר


אחרי מנוחה והתרגעות קצרה חזרתי על עקבותי ופניתי לחלק האחרון של העליה אל עין קשתות ,אתר תיירות מעורר השראה והשתאות שעבר שיקום ושדרוג ונפתח לציבור ע"י מועצה איזורית גולן ושו'ת.







אתר עין קשתות יהיה סגור למבקרים עקב עבודות פיתוח עד ספטמבר 2018 (תקופת חגי תשרי).  עמכם הסליחה!



עוד על עין קשתות (אום אל קנאטיר)

בעין קשתות (או בשמו הערבי אום אל קנטיר) התגלה אחד מבתי הכנסת המפוארים בארץ. גולת הכותרת של החפירות היא היכלית ארון הקודש המעוטרת בנשר וכן במוטיבים מתוך המקדש כגון מנורה, שופר ולולב.
שם האתר ניתן למקום בידי הבדואים שחיו באזור במאה ה19 והתפעלו מקשתות האבן העתיקות שבמעיין. הם כינו את המקום "אום אל קנטיר" שמשמעו "אתר הקשתות".
החפירה במקום התנהלה בשיטה חדשנית ופורצת דרך. מעל חורבות בית הכנסת הוצב עגורן אשר בעזרתו הסירו הארכיאולוגים את אבני המפולת. על גבי העגורן הותקנה מצלמה וכן סורק שסרק את אבני בית הכנסת.
שכלול נוסף שליווה את החפירה הינם ברקודים שהוכנסו לחלק מהאבנים ובהם כל הנתונים על אותן אבנים. לבסוף, באמצעות העגורן, קומם (הוקם מחדש) בית הכנסת וכעת הוא עומד למלוא קומתו הראשונה.
בית הכנסת נחפר בידי פרופ' חיים בן דוד, ישו דריי ואילנה גונן.
האתר נמצא בעבודות פיתוח והוא סגור למבקרים עד לפתיחתו הרשמית במהלך ספטמבר/אוקטובר 2018.


איך מגיעים:
מכביש הכניסה למושב נטור על כביש 808 כ-1 ק"מ אחרי הפנייה פונים שמאלה לדרך סלולה המובילה למגרש חניה.


עין קשתות עדיין לא פתוח לקהל הרחב ודני מנהל האחזקה ואיש יקר מכבד אותי בקפה שמתאים לרוכב אחרי עליה קשה.
לאחר הקפה אני חובר לשביל האופניים סובב נטור ,ממנו אל שביל האופניים אל חיספין ודרומה לאורך מצוק נחל אל על דרומה הביתה לגבעת יואב.

שביל האופניים סובב נטור

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שביל האופניים של דרום הגולן

מבצע גרינברג-לא המקורי.

פריחות בחרמון