הסיור השבועי,חשמל ומים.
סכר דגניה,גשר הישנה,אתר ספיר ,אתר אשכול ומתחם תחנת הרכבת ההיסטורית של צמח.
פתחנו בסכר דגניה אותו סכר שהוקם כדי לשלוט על מפלס הכנרת לטובת הפעלת תחנת הכוח בנהריים,כך גם הפכה הכנרת מימה לאגם.
השכנו לגשר הישנה ,על שום מה הישנה ?מכיוון שהנקודה המקורית של קבוצת גשר היתה במקום זה ליד הנהר ,אך לאחר שהקיבוץ נהרס במלחמת העצמאות הוא נבנה מחדש על הגבעה ממערב לכביש 90.
מהאתר ישנה תצפית לעבר רמת סירין,עמק הירדן,תחנת הכוח של נהריים בתחום מדינת ירדן ,הרי הגלעד ורמת הגולן.
אפשר להבחין גם "באי" אותו שטח אדמה שלאחר הסכמי השלום בין ירדן לישראל בשנת 1994 הוחכרו למדינת ישראל למשך 25 שנים,השטח שימש את חקלאי אשדות יעקב לגידולים שונים,עתה נסתיים החוזה והירדנים מסרבים להאריך את תוקפו.
במקום גם דגם של תחנת הכוח נהריים שהפיקה חשמל מהפלת מים מגובה של 27 מטרים אל הטורבינה .
לטובת מאגרי מים לתחנה נבנו סכר דגניה במוצא הכנרת וסכר הירמוך ,בניהם קישרה תעלת האפס,תעלה ללא שיפוע שאפשרה הזרמת מים לתחנה בהתאם להימצאות המים.
התחנה פעלה משנת 1932 ועד 1948 עת פולשים הכוחות הירדנים והעירקים למתחם התחנה הורסים אותה ולוקחים את העובדים בשבי.
בגשר הישנה נותרו הבונקר ומבנה חדר האוכל והם משמשים כיום כמרכז מבקרים ומוזיאון.
בליווי המדריכה המקומית חצינו את גדר הגבול לעבר מצפה אסתר ,המשקיף אל שלושת הגשרים מעל הירדן,המזרחי הוא גשר הרכבת ,רכבת העמק שנבנה בתקופה העותמנית,האמצעי הוא גשר בטון בריטי והמערבי הוא גשר ממלוכי שבקרבתו גם חאן ממלוכי גדול ומרשים.
מגשר נסענו אל אתר ספיר ,האתר הוא ליבו של המוביל הארצי שנועד לשאוב את מי הכנרת באמצעות ארבע משאבות אדירות,מערכת גיחונים ומשאבות נוספות מגובה של כ210 מטרים תחת פני הים אל מאגר אשכול בגובה של 155 מטרים מעל פני הים.
המשכנו אל אתר אשכול אליו מובלים המים ועוברים 4 תהליכים,הפתתה ושיקוע,כלומר הכנסת חומר למים שיגרום לחלקים מרחפים להצמד אחד לשני ,להפוך לפתיתים ולשקוע,בבריכה הבאה יעברו המים טיפול ביולוגי ,כלומר ניקוי המים באמצעות מיני דגים שונים,כל מין אוכל משהו אחר שנמצא במים,בבריכה השלישית עוברים המים סינון באמצעות פחם וברביעית טיפול משלים והזרמה דרומה.
בשני אתרים אלו אסור לצלם.
חזרנו אל צמח,אל מתחם התחנה של רכבת העמק במעונות הסטודנטים של מכללת כנרת.
במקום שוחזרו מבני התחנה,בית מנהל התחנה ומשרדי התחנה,רציף הסחורות ,המזנון,בית עובדי המסילה,מוסך קטרים ,מגדל מים עם שני מכלים לטובת מילוי מים בקטרי הקיטור,מחוץ למתחם נמצא סובבן הקטרים אליו הובלו הקטרים וסובבו ידנית חזרה לכיוון חיפה ,המסילה אמנם המשיכה אל עבר דמשק אך הדרך לדמשק הצריכה קטר גדול וחזק יותר.
בקרבת הסובבן נמצא מגדל מזוט עילי ומכלי מזוט תת קרקעיים מהתקופה הבריטית ,עקב מחסור בפחם החליפו הבריטים את קטרי הקיטור בקטרים בעלי מנוע המונע במזוט.
הרכבת פעלה בקו חיפה דמשק ,דרעא ואל מדינה משנת 1905 ועד 1946.
בעקבות ליל הגשרים ,מבצע מרכולת שבו פוצצו בין היתר גשרי הירמוך ,המשיכה הרכבת בנסיעתה רק בין צמח לחיפה עד שנת 1948.
במלחמת העצמאות ביום 18.5.1948 התנהל קרב קשה בשטח התחנה בין מגיני עמק הירדן לבין הצבא הסורי שפלש למדינת ישראל.
16.10.2016 ,64 שנים לאחר הקרב שבה הרכבת לפעול בקו חיפה בית שאן ,אולי עוד תגיע לדמשק...
פתחנו בסכר דגניה אותו סכר שהוקם כדי לשלוט על מפלס הכנרת לטובת הפעלת תחנת הכוח בנהריים,כך גם הפכה הכנרת מימה לאגם.
השכנו לגשר הישנה ,על שום מה הישנה ?מכיוון שהנקודה המקורית של קבוצת גשר היתה במקום זה ליד הנהר ,אך לאחר שהקיבוץ נהרס במלחמת העצמאות הוא נבנה מחדש על הגבעה ממערב לכביש 90.
מהאתר ישנה תצפית לעבר רמת סירין,עמק הירדן,תחנת הכוח של נהריים בתחום מדינת ירדן ,הרי הגלעד ורמת הגולן.
אפשר להבחין גם "באי" אותו שטח אדמה שלאחר הסכמי השלום בין ירדן לישראל בשנת 1994 הוחכרו למדינת ישראל למשך 25 שנים,השטח שימש את חקלאי אשדות יעקב לגידולים שונים,עתה נסתיים החוזה והירדנים מסרבים להאריך את תוקפו.
במקום גם דגם של תחנת הכוח נהריים שהפיקה חשמל מהפלת מים מגובה של 27 מטרים אל הטורבינה .
לטובת מאגרי מים לתחנה נבנו סכר דגניה במוצא הכנרת וסכר הירמוך ,בניהם קישרה תעלת האפס,תעלה ללא שיפוע שאפשרה הזרמת מים לתחנה בהתאם להימצאות המים.
התחנה פעלה משנת 1932 ועד 1948 עת פולשים הכוחות הירדנים והעירקים למתחם התחנה הורסים אותה ולוקחים את העובדים בשבי.
בגשר הישנה נותרו הבונקר ומבנה חדר האוכל והם משמשים כיום כמרכז מבקרים ומוזיאון.
בליווי המדריכה המקומית חצינו את גדר הגבול לעבר מצפה אסתר ,המשקיף אל שלושת הגשרים מעל הירדן,המזרחי הוא גשר הרכבת ,רכבת העמק שנבנה בתקופה העותמנית,האמצעי הוא גשר בטון בריטי והמערבי הוא גשר ממלוכי שבקרבתו גם חאן ממלוכי גדול ומרשים.
מגשר נסענו אל אתר ספיר ,האתר הוא ליבו של המוביל הארצי שנועד לשאוב את מי הכנרת באמצעות ארבע משאבות אדירות,מערכת גיחונים ומשאבות נוספות מגובה של כ210 מטרים תחת פני הים אל מאגר אשכול בגובה של 155 מטרים מעל פני הים.
המשכנו אל אתר אשכול אליו מובלים המים ועוברים 4 תהליכים,הפתתה ושיקוע,כלומר הכנסת חומר למים שיגרום לחלקים מרחפים להצמד אחד לשני ,להפוך לפתיתים ולשקוע,בבריכה הבאה יעברו המים טיפול ביולוגי ,כלומר ניקוי המים באמצעות מיני דגים שונים,כל מין אוכל משהו אחר שנמצא במים,בבריכה השלישית עוברים המים סינון באמצעות פחם וברביעית טיפול משלים והזרמה דרומה.
בשני אתרים אלו אסור לצלם.
חזרנו אל צמח,אל מתחם התחנה של רכבת העמק במעונות הסטודנטים של מכללת כנרת.
במקום שוחזרו מבני התחנה,בית מנהל התחנה ומשרדי התחנה,רציף הסחורות ,המזנון,בית עובדי המסילה,מוסך קטרים ,מגדל מים עם שני מכלים לטובת מילוי מים בקטרי הקיטור,מחוץ למתחם נמצא סובבן הקטרים אליו הובלו הקטרים וסובבו ידנית חזרה לכיוון חיפה ,המסילה אמנם המשיכה אל עבר דמשק אך הדרך לדמשק הצריכה קטר גדול וחזק יותר.
בקרבת הסובבן נמצא מגדל מזוט עילי ומכלי מזוט תת קרקעיים מהתקופה הבריטית ,עקב מחסור בפחם החליפו הבריטים את קטרי הקיטור בקטרים בעלי מנוע המונע במזוט.
הרכבת פעלה בקו חיפה דמשק ,דרעא ואל מדינה משנת 1905 ועד 1946.
בעקבות ליל הגשרים ,מבצע מרכולת שבו פוצצו בין היתר גשרי הירמוך ,המשיכה הרכבת בנסיעתה רק בין צמח לחיפה עד שנת 1948.
במלחמת העצמאות ביום 18.5.1948 התנהל קרב קשה בשטח התחנה בין מגיני עמק הירדן לבין הצבא הסורי שפלש למדינת ישראל.
16.10.2016 ,64 שנים לאחר הקרב שבה הרכבת לפעול בקו חיפה בית שאן ,אולי עוד תגיע לדמשק...
תגובות
הוסף רשומת תגובה