בית הב"ק.

 אל המקום הקסום הזה הגעתי בדרך כלל באופניים והחורף הזה זכיתי להגיע גם בקיאק.

בית הב"ק ,קבוצת בתי אבן על שפת הכנרת (כשהיא מלאה)נמצא בבקעת בית צידא בצפון מזרח האגם.


מבני האבן בבית הב"ק.



הבקעה נוצרה מסחף שהביאו הנחלים הגדולים של דרום מרכז הגולן שזורמים אל הכנרת ,מביאים איתם סחף ומרחיבים את הבקעה אל תוך המים.

הנחלים שפמנון, דליות,יהודיה ומשושים (שמקבל אליו את זויתן),נכנסים אל הבקעה בערוץ אחד, מתפצלים ומתאחדים לקראת הישפכם אל הכנרת.

תנאים אלו יחד עם מזג אוויר חם יצרו תנאים טובים לגידולים חקלאיים וגם כיום בבקעה נטועים שטחים גדולים של הדרים, 

מנגו, ליצ'י, תמרים ועוד.




השטח שבן נחל הזאכי שהוא תוצר של יהודיה ומשושים, לבן הירדן הזורם ממערב היה שייך לעבד א רחמן באשה אל יוסוף, מרבית האדמות היו שייכות לו והוא החכיר את האדמה לאריסים שקבלו את הזיכיון לעבד את השטחים תמורת חלק מן היבול.

בסוכות 1904 מגיעים למקום קבוצת חלוצים מחצי האי קרים, בניגוד לחלוצים אחרים בני העליה הראשונה שמגיעים לארץ באותה תקופה חדורי אידאולוגיה וחסרי הבנה וניסיון בחקלאות, מגיעים הקרימצ'יקים עם ניסיון חקלאי מוכח ועם כלי עבודה.

הם מחפשים מקום להתיישב בו אך מכיוון שכסף לקנות אדמה אין להם, הם עורכים הסכם חכירה עם הב"ק, ובעצם הופכים להיות אריסים, כנראה היהודים היחידים שהיו אריסים.


עבד א רחמן החכיר ליהודים את אדמותיו לתשע שנים והציע גם את עזרתו, כנראה מכיוון שראה שאכן לחבורה הזו יש ניסיון וצפוי לו ולהם רווח נאה מן העסקה.

המשפחות שהגיעו השתכנו בחצר ביתו של הב"ק ובחלק ממבני האבן שהיו במקום. הם עסקו בדיג בכנרת, בחקלאות וראו ברכה בעמלם.




אך הצרות לא אחרו להגיע...

רבים מהם חלו במחלת המלריה וכשנה לאחר התישבותם במקום הם נאלצו לעזוב ולחזור לאוקרינה.

בסיום מלחמת העולם הראשונה עבר המקום לשליטת המנדט הצרפתי, עם סיום המנדט הצרפתי, והקמת סוריה, בשנת 1946 עבר המקום לריבונות סורית.

הסורים מקימים במקום מוצב צבאי שהטריד בירי ומנע דייג ישראלי באיזור צפון הכנרת למרות שהכנרת כולה היתה בריבונות ישראלית לאחר הקמת מדינת ישראל בשנת 1948.

בעקבות הטרדות אלו, ורצון להחזיר את גופתו של אורי אילן וארבעת חבריו שנשבו ע"י הצבא הסורי שנה קודם לכן, יצא צה"ל בדצמבר 1955 למבצע עלי זית (מבצע כנרת)במהלכו תקפו כוחות צה"ל את מוצב נוקייב ליד עין גב, את מוצבי כורסי, את מוצבי כפר עקב ליד כפר הנופש כינר , ואת מוצבי השפך, ואת אותם ביצורים הסמוכים לבית הב"ק.

כוח הצנחנים שירד מאיזור אלמגור (אז גבעת קלע, אלמגור הוקם כהאחזות נח"ל בשנת 1961) חצה את הירדן והתפצל לשתי פלוגות ,האחת בפיקודו של רפול שהשתלטה על מוצבי השפך, והשניה בפיקוד אלישע שלם שתקפה את מוצבי בית הב"ק.

הפעולה כולה הוכתרה בהצלחה והשיגה את יעדיה.

במלחמת ששת הימים עבר שטח הגולן כולל שטח בית הב"ק לריבונות ישראל.

כיום מבני האבן ניצבים במקום והוכרזו כמבנים לשימור, במקום גר בוקר שלפי בקשת הרשויות הביא למקום את עדר הבקר שלו על מנת לדכא את צמחית הקנה ולאפשר את גידולם שך צמחים אחרים.

ליד מבני האבן מתקיימים בימים אלו חפירות של רשות העתיקות שאולי יעזרו לקבוע את מקומה של העיר הקדומה בית צידא.

בעקבות גשמי החורף האחרון חברו ערוץ הירדן ונחל הזאכי ואפשר להגיע למקום גם בקיאק.





אפשר להגיע גם באופניים, ברגל או ברכב ולהנות מפינה קסומה ליד המים.

המקום הוא לא אתר מוסדר ולכן אם הגעתם ,חשוב על אחת כמה וכמה, שמרו על הנקיון וקחו את האשפה עימכם.


















תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שביל האופניים של דרום הגולן

מבצע גרינברג-לא המקורי.

פריחות בחרמון