חוצה גולן 28

חוצה גולן 28 התחיל אצלי כבר מחודש דצמבר 2017 ,אז התקשר אלי איקי והזמין אותי לבוא איתו לרכיבה מוקדמת כדי להחליט על תוואי באופן כללי.

נכון שחוצה גולן 28 לא מתקיים מחר בבוקר ,אלא רק בשישי שבת 4-5 לחודש מאי ,אבל איקי ואני יצאנו הבוקר לסיור מקדים בדרום הגולן.
מבני יהודה רכבנו לעדיסה ,שרידי כפר עם כמה מעיינות,סבך פטל ולא מעט סימנים לחיות הבר שעברו כאן לפנינו, גלשנו למפגש הנחלים סמך ואל על וטיפסנו לכיוון רמות,חקלאי חרוץ כיבד אותנו בקלמטינות אור משובחות,המשכנו אל בקעת בית צידא דרך נחל כנף וחברנו אל שביל סובב כנרת,יחד איתו הגענו אל החוף ורכבנו לאורכו צפונה,הגענו אל ערוץ מים שחשבנו שהוא ערוץ המג'רסה ,אך בדיקה במפה מגלה שאנחנו כבר צפונה יותר בזאכי ,המג'רסה יבש כלא היה,חצינו את שפך הזאכי כמעט בלי להרטיב את הגרביים והגענו אל שפך הירדן,כאן כבר אי אפשר היה לחצות ,בכל זאת -נהר הירדן,חזרנו מעט דרומה ודרך שבילי חזירים הגענו אל בית הב"ק,שרידי מבנים עם עבר מפואר שהוקמו ע"י הב"ק עבור המתיישבים היהודים שניסו בשנת 1904 להתיישב במקום והנסיון לא צלח,הלאה אל גשר אריק והתחלנו לחזור מזרחה ,שוב חצינו את פלגי הזאכי ואת בקעת בית צידא,והתחלנו לטפס בעליה קשה לאורכו של נחל שפמנון עד מתחת לחורבת כנף,ירידה מהירה אל ערוץ נחל כנף ,טיפוס לגדה השניה ובדלק רמות עצרנו לקפה מרענן אצל איגי,רכיבה קצרה ואנחנו בנחל סמך תחתון ,הנחל יבש אבל פיצוץ בצינור כנראה גורם לו לזרום בעליזות לא כל כך גדולה,חצינו את מעברי הנחל והתחלנו לטפס שוב בעליה קשה אל הק"מ השישי ליד מי גהה בכביש כורסי -דרום הגולן,את ההמשך עלינו בכביש עד למצפה אופיר ומשם הדרך חזרה הביתה היתה קצרה.
בקיצור ...הולך להיות חוצה גולן שחבל"ז.

זו היתה ההכנה ...אבל שבוע לפני התאריך המיועד הגיע הגשם ,שבילי הגולן הפכו בוציים וטובעניים,הסימונים נעלמו תחת המים והסחף,הטנדר שקע ... והחוצה נדחה.

תחילת חודש ספטמבר חזרנו שוב לשטח,איקי שפי ואני רכבנו את התוואי מיער אודם ועד לקצרין.
אחרי הרבה תיכנונים ושינויים של איקי יצאנו הבוקר שפי , איקי ואני לבדוק את מסלול חוצה גולן של היום ראשון הלכה למעשה , כלומר לרכב או לרכוב את הדרך .
עם אור ראשון התייצבנו ביער האיילים באודם , המטיילים במקום עדיין היו שקועים בשינה עמוקה , אבל האיילים כבר פקחו עיניים והסתכלו בתימהון על השלישיה המוזרה.
יצאנו ליער אודם והתפתלנו עם השבילים בן עצי האלון , פגשנו עדר חזירים שמיהר לסיים את משמרת הלילה וטיפסנו את ציר חת"מ עם שמיכת ערפל כשהדרך כמו ששר שלמה ארצי "לרגע נגלית לרגע נסתרת"הקפנו את הר אודם בינות למטעי התפוחים השייכים לדרוזים שמלאים בקוטפים בני משפחה ופועלים, דרומה משם לרגלי הר בראון עצרנו לזלילת תאנים בשלות ומתוקות, הקפנו את מאגר מרום גולן (בנטל)ונכנסנו לקיבוץ מרום גולן, שפי אירח אותנו לקפה במתחם התיירות החדש והמושקע (שווה ביותר להתארח אצלהם).
לאחר הקפה טיפסנו להר אביטל בדרך שלא נעים לספר , אבל אני לא רכבתי בה מעולם, אחרי העליה והסדרת הנשימה גלשנו לעין זיוון , לשטח שדרום לאורטל , הקפנו את הר יוספון ו...הדובדבן שבקצפת , דרכי טנקים מאובקות, ירידות , קפיצות והכל במינון גבוה ומהיר עד קצרין .
בקצרין הסקנו את המסקנות הנדרשות ורכבנו לאכול חומוס ב"רק חומוס"באיזור התעשיה של קצרין , אם הגעתם לכאן אל תפספסו , אחלה חומוס.
מכאן כל אחד התפזר לדרכו ואני בחרתי להוריד את החומוס בעוד 40 ק"מ רכיבה הביתה.

שבוע לאחר מכן יצאנו לרכב את החלק הדרומי מקצרין לפארק הירדן

קצרין קיבלה אותנו עם מזג אוויר מושלם לרכיבה, איקי ואני יצאנו להכין את היום השני לחוצה גולן 28, מקצרין ועד פארק הירדן.
רכיבה קלילה ונעימה הביאה אותנו לחצית נחל זויתן , חצינו ...מכאן מתחילים לעבוד , טיפוס לגדה המזרחית ולעינות עדן , סלוקיה לארוחת הבוקר המפוארת שתהייה כאן בטיול , אבל עכשיו אף אחד לא מחכה לנו אז ממשיכים בטיפוס , חולפים על פני צומת המפלים ונחל יהודיה ומגיעים לשיא הגובה בטיול שלנו.
מכאן מתחילה החגיגה , שביל טנקים מהיר , רמפות , בולדרים וכרגיל במקומות האלה אפשר לעוף וגם קצת לעוף על עצמך, חוצים את נחל גמלא , ממשיכים בינות למאגרים של דרום הגולן וזהו ...הכנרת למטה , נשאר רק לרדת אבל לא כ"כ בקלות.
יש שתי אפשרויות לרדת ירידה , תפילה חרישית, אחזקה אמיצה בכידון ועצימת עיניים , או שיווי משקל וללחוץ ברגישות על המעצורים .
אנחנו בחרנו בשיטה הנכונה ...עובדה, הגענו למטה.
חצינו את הכביש ורכבנו בבקעת בית צידא עד לפארק הירדן .
מים קרים וקפה, ועידו הגיע לקחת אותנו חזרה לאוטו בקצרין.

עוד שבוע חולף ,איקי יושב על המפות ,נוסע בשטח ,מתקן ,משפץ ומציב שלטים.
בערב החג שלפני ניסן עובר על המסלול הצפוני עם סימונים ופסי סיד,למחרת עדי ואני עוברים על החלק הדרומי עם סימונים ופסי סיד ,איקי ועידו מבצעים "ויש "אחרון לראות שהכל תקין.
יום חמישי סידורים אחרונים ושישי בבוקר טנדרים ,עגלות וכל הצוות מגיע ליער האיילים באודם.

חוצה גולן 28.
בוקר יום שישי , יער האיילים באודם עדיין שקט, האיילים עומדים ליד הגדר ומביטים בצוות של "בכל אופן גולן "גורר ארגזים,עורך שולחנות ומרתיח מים ,מאות רוכבים ואופניהם מגיעים למקום , המים רותחים וחבורות חבורות מתאספות עם כוס הקפה ביד, הותיקים פחות מספרים לחדשים , והותיקים יותר מעלים זכרונות וסיפורי גבורה מהחוצה גולן שלפני שנים ...אפילו לא זוכרים מתי.
עד מהרה מסתיימים סידורי ההרשמה , איקי נותן תדריך לפני יציאה והטור הארוך יוצא לדרך , אלכס ,עדי ואני מובילים מקדימה , עמרם ועמיחי מאספים מאחור,מתפתלים בן עצי האלון , מקפצים על פני הבזלת , הקצב מתגבר ,האדרנלין גואה, הטור מתארך ואנחנו מדוושים בעליה ארוכה ומתונה לכיוון הר אודם, עוקפים אותו , רוכבים בן מטעי התפוחים והדובדבנים ושוב גולשים במהירות לצומת סכייך להפסקת קרטיבים מרעננת,לאחר ההפסקה ממשיכים בציר טנקים מאובק שמוביל אותנו אל מאגר מרום גולן , במאגר עצירה לצמצום פערים ולהסבר על מאגרי הגולן ומרחבי הגולן הנפרשים מסביב.
קיבוץ מרום גולן , ארוחת צהריים משובחת , מנוחה על הדשא המטופח וצריך להמשיך ...טיפוס ארוך ולא קל להר אביטל , חידוש מרענן שלא היה בשום חוצה,כמובן שעל תצפית ו,הסבר  וצילום למזכרת אי אפשר לוותר , ירידה תלולה מביאה אותנו אל עין זיוון וחורשת דלווה,מכאן נגמרו העליות ודרך הטנקים הראשית מאפשרת רכיבה מהירה ,מדי פעם במפרים מזדמנים  משגרים את האופניים והרוכב לאוויר מה שסוחט קריאות הנאה והתפעלות מהרוכבים,חולפים על פני מאגר יוספון ,ציר הנפט ומגיעים אל הקאנטרי בקצרין לארוחת הערב, מקלחות, בריכה, ג'קוזי  ולינת לילה,
למחרת שבת ,השכמה מוקדמת , קפה של בוקר וגולשים דרך רחובות קצרין לנחל זויתן ,חוצים אותו מטפסים לגדה השניה ומגיעים אל אתר ההנצחה של חטיבת השריון 7 בצומת קצביה.
כאן ציינו את התאריך שלפני 45 שנה ,6.10.1973 יום שבת , היום שבו פרצה מלחמת יום כיפור,סיפרנו את סיפורן של חטיבות השריון שלחמו בגולן,חטיבה 188 בגזרה הדרומית וחטיבה 7 בגזרה הצפונית.
עוד רכיבה קצרה והגענו אל מעיינות עדן לארוחת הבוקר שנפרסה על הדשא בינות לבריכות ומפלוני המים.
בסיום הארוחה המשכנו בעליה מזרחה בדרך זרועת אבנים,מהמורות ומדרגות שכל אחת מהן דרשה את מנת האוויר שצריך לעלות אותה מבלי להתחשב באתגרים הבאים,חלפנן סמוך לבריכת האירוסים של נחל זויתן,על פני שרידי הכפר סלוקיה והגענו מי ברכיבה ומי עם קצת הליכה לדרך טנקים המוליכה מצפון לדרום במגמת ירידה.
רכיבה מהירה עם "זמן אוויר"מדי פעם ואנחנו חוצים במים את נחל התנוריה ליד בריכת עין ידידיה,ממשיכים דרומה ,עצירת התרעננות בחורשת דליות ,המשך אל מושב כנף ,על המצוק עצרנו לתצפית מרהיבה על הגולן ,הכנרת והרי הגליל,התענגנו על קרטיבים ,תדריך בטיחות לפני הירידה האחרונה ויורדים.
הירידה תלולה ,משופעת בחריצים ,בולדרים ודרדרת,אתגר השרדותי משהו,חלק מן הרוכבים יורד מקטעים קצרים בהליכה, מרבית הרוכבים מתנהלים באיטיות ובזהירות עד לסוף הירידה בכניסה לבקעת בית צידא.
רכיבה מהירה בשבילי הבקעה בן מטעי מנגו והדרים ,חציה של פלגי נחל זאכי ואנחנו בארוחת צהריים בפארק הירדן ,מסיימים 120 ק"מ של רכיבה בנופי הגולן,רכיבה שבה טעמנו את נפלאות הגולן מצפונו ועד דרומו ,חוצה גולן ...
עוד חוצה גולן בניצוחו של איקי עם צוות מסור ואכפתי מחזיר רוכבים מחייכים ומאושרים.