שבת בפרג'

השמש מלמעלה לא הצליחה לחמם,הרוח גברה עליה,התעטפנו במעילים ויצאנו לשוטט בכפר.




שרידי בתים ובניינים מתקופות וסגנוני בניה שונים,כולם מאבן מקומית אבן הבזלת ומרשימים מאוד,סביב הכל ירוק
והאוויר מלא בציוצי הירגזי שנשמע אך לא נראה...
פרג' הוא כפר סורי נטוש שבתיו נשתמרו באופן מרשים.
הכפר היה מיושב כפי הנראה מהתקופה ההלניסטית ועד מלחמת ששת הימים,אוכלוסיות ודתות שונות איכלסו את הכפר,הקימו בתים,הכשירו שטחי חקלאות,נטעו עצים ויום אחד עזבו והכפר ננטש...עד שבאו אחרים במקומם.



בכניסה המערבית לכפר ישנו בית אבן גדול מידות,בחזיתו אפשר להבחין בגרם מדרגות שנחצב בסלע אחד והובא לכאן ממקום אחר,בתוך המבנה אפשר להביט לתקרה ולראות שקורות התמיכה אינן עשויות עץ או מתכת אלא חומר מפתיע,קורות אבן בזלת,בניה זו מכונה בניה חורנית מכיוון שהובאה מהחורן הנמצא ממזרח לנו ע"י החורנים,המחסור בעצים מספיק ארוכים לקירוי הגגות הביא למציאת הפתרון לקירוי באבני בזלת.






בנוסף על מנת להגדיל את גודל החדר בנו באמצעו קיר חלונות,חלונות אלו נתגלו לראשונה בחפירות כורזים ולכן קיבלו את השם חלונות כורזים,אבל הם נמצאים גם כאן בגולן.



בחדר מאחור ישנה אבן גדולה מעוטרת בעיטור של גפן ואשכול ענבים,גם כאן כנראה נלקחה האבן ממקום אחר כיוון שהתאימה לבנית הקיר ולאו דוקא בגלל העיטור המושקע שנחצב בה.

בהמשך הגענו אל בית המנורות,המנורה בת שבעת הקנים היא סמל יהודי מובהק,כנראה במקום הזה חיו  יהודים והם אלו שחרטו את חריטת המנורות באבן,החריטות לא נעשו ביד אומן וכיום במרוצת השנים ופגעי הזמן הן מעט קשות לזיהוי.

גם תחריטים אחרים כמו צלבים נמצאים במקום והם אולי מעידים על כפר מעורב של יהודים ונוצרים גם יחד.
חשוב לציין שהאבנים עליהן חרוטים הסמלים אינן במקומות אלא נלקחו ממבנים קדומים יותר והותקנו בבתים אלו מכייון שהאבן התאימה לבנאי,בניה כזו נקראת בניה משנית.
לא רחוק משם פגשנו בבאר,מנוחה ליד הבאר זימנה עבורינו תצפית והקשבה אל מיני העופות שהיו סביבנו,ירגזי שהשמיע את קולו,נקר שהשמיע נקישות רמות בעת שחפר בעץ ובז מצוי שריחף ממעל וחיפש את ארוחת הצהריים שלו.







לפני שהלכנו טיפסנו אל הבית בראש הגבעה,בית גדול בן שתי קומות,הקומה הראשונה בנויה כיתר הכפר ,אך הקומה העליונה היא מאוחרת יותר,אבנים מסותתות בהקפדה, שימוש במלט,סורגי ברזל ושרידים של רעפי מרסי עם סמל הדבורה שמעידים על בית יפיפה עם גג רעפים אדום וחלון שממנו נשקף החרמון הלבן במלוא הדרו.





כוס תה חם וכמה עוגיות החזירו את החום והקלוריות הלא רבות שאיבדנו בשיטוט המהנה ואמרנו שלום ולהתראות.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שביל האופניים של דרום הגולן

מבצע גרינברג-לא המקורי.

פריחות בחרמון